آرام

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۰ آبان ۹۶، ۱۴:۲۹ - جنابــــــــ دچار
    عجب...
  • ۲۱ مرداد ۹۶، ۱۰:۳۴ - دُچــــ ــــار
    +

جهان بینی اسلامی درباب قلب

قلب آدمی سفارتخانهء خداوند در مملکت وجود انسان است. قلب به نسبت انسان همان کعبه است به عالم. در جهان بینی اسلامی زمین قلبی دارد و قلب زمین کعبه است و دل کعبهء وجود آدمی.و اینجاست که گفته اند «کعبهء دل و کعبهء گِل» و حقیقت حج، حجی است که آدمی به طواف کعبهء دل نائل شود و همچنان که برای طواف کعبهء گِل باید محرم شد و سعی کرد، برای کسی که می خواهد زائر دل شود نیز باید مقدماتی انجام بگیرد.

«القلبُ المؤمن بَیتُ الله»

«قلبُ المؤمن عرشُ الرحمن»

این روایات بیانگر آن مقام قلب است. از نظر قرآن کریم قلب ابزار شناخت حقیقی خداست. «لهم قلوبٌ لایفقهونَ بها»؛ قلب دارند اما با قلب خود چیزی نمی فهمند.

قلب محل دریافت حقیقتی به نام سکینه است. 

«هوالذی اَنزَلَ السکینه فی قلوب المؤمنین لِیَزدادوا ایماناً مع ایمانهم»
او خداوندی است که سکینه را در دلهای مؤمنان نازل می کند تا ایمانشان فزونی گیرد، قلبها دریچه های ارتباط روح های آدمیان با یکدیگرند. از اینجاست که گفته اند:

مِنَ القلبِ الیَ القلب روزنه

یا این روایت:

دل مؤمن بین دو انگشت از انگشتان خداست که آن را به هر طرف  که بخواهد می گرداند. انسان بخاطر لطیفهء دل است که بر همهء موجودات برتری پیدا کرده است.

انسان در مراحل آفرینش از نظر ادیان آخرین موجودی است که به وجود آمده است. در آئین زرتشت هم همینطور است. عبارت «اولُ الفکرِ آخرُ العمل» به همین معناست. یعنی انسان مقصود و علت غائی آفرینش بوده است. اما از جهت عینی آخرین موجودی است که درست شده. آخر است در نوبت و اول است در رتبت. چون خدا به دنبال مظهر تامی می گشت تا در آئینهء تمام نهایی حسن ازلی خویش را بنگرد.


در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد

عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

ادامه دارد...



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی