آرام

• ۲۰ آبان ۹۶، ۱۴:۲۹ - جنابــــــــ دچار
    عجب...
  • ۲۱ مرداد ۹۶، ۱۰:۳۴ - دُچــــ ــــار

سفر به روسیه در 7 سپتامبر 2017 اتفاق افتاد.
پیش از سفر تنها پیشنهادی که می شد سفر به ترکیه، مالزی و یا سنگاپور بود. اما آرام پس از «سفر به هند» که البته محقق نشد، دو گزینه برای سفر در نظر داشت: لبنان و روسیه.

بنا به دلایلی گزینه اول بدون تحقیق رد شد. اما روسیه؛ کسانی که می خواهند به عنوان توریست سفری داشته باشند، اولین اقدامشان جستجو در فضای مجازی و خواندنِ تجربیات و یا سفرنامه های کوتاهی است که توریست ها نوشته اند.

بعد از مطالعه سفرنامه های مربوط به روسیه چند موضوع مورد توجه بود که سفری سخت و نامطلوب را در ذهن تداعی می کرد:

1- مردم روسیه، مردمی سرد هستند و اصلا با توریست ها ارتباط نمی گیرند.

2- در روسیه مردم به زبانی جز روسی صحبت نمی کنند؛ لذا رفتن به اماکن مختلف بدون لیدر سخت خواهد بود.

3- به دو دلیل فوق حتی خریدن حداقل ها مثل غذا در آنجا بسیار سخت خواهد بود.

این سه عامل بود که موجب می شد اطرافیان آرام را از رفتن به روسیه منصرف می کردند.

اما آنچه سفر به روسیه را جذاب می کرد، نخست نویسنده معروف روسی، Fyodor Dostoyevsky بود و پس از آن تله تئاترهایی چون بازرس (نمایشنامه اثر نیکلای گوگل؛ The Government Inspector، Nikolai Gogol) بود.

و این شد که با اصرار آرام نیمه شب 7 سپتامبر راهی روسیه شدیم.

در پست های بعدی، همراه با تصاویر تجربیات این سفر 7 روزه را با مخاطبان و علاقمندان به اشتراک می گذارم.

سفر به روسیه در دو مرحله خلاصه شد: 3 شب در مسکو و 4 شب در سنت پترزبورگ (شهر عشاق)

پرواز ما به مسکو ساعت 2 نیمه شب 16 شهریور 1396 (7سپتامبر 2017) بود. در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در حالی که در صف طولانی برای ورود به گیت بودیم، با خانم و آقای افغانی آشنا شدیم. خانمی بسیار خوش صحبت و خوش برخورد. 20 سالی می شد که در آلمان اقامت داشتند و برای زیارت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) به ایران آمده بودند. زوجی که به دل می نشستند. با آنها گفتیم از سفر توریستی 7 روزه مان به روسیه

یکی از دغدغه های ما نماز صبح بود که به دلیل تأخیر پرواز توانستیم قبل از پرواز نماز صبح را بخوانیم.
ساعت 10 صبح به وقت ایران و 9 صبح به وقت مسکو به فرودگاه شرمیتوو Sheremetyevo International Airport رسیدیم.

هواپیمای رفت و برگشت تابان بود که به دلیل فضای کوچک زمان سفر را بر ما کمی دشوار کرد.

پس از پیاده شدن از فرودگاه جزو اولین نفری بودیم که بعد از چک پاسپورت وارد سالن شدیم. به محض ورود به سالن سازه ای نظرم را جلب کرد؛ حاوی کتابچه هایی درباره مسکو به زبان های روسی، انگلیسی، چینی و ... که دو کتابچه انگلیسی برداشتم؛ یکی برای استفاده در سفر و دیگری برای ایران.

Moscow in your pocket

فرودگاه شرمیتوو فرودگاهی بسیار ساده بود و تنها موارد ضروری مثل خریدن سیم کارت، کتابچه راهنما و رستوران در آن دیده می شد. به دلیل تأخیر در رسیدن مسافران و ساک هایشان یک ساعت در فرودگاه مسکو منتظر ماندیم که البته باعث شد همسفران خوبی از شهر اصفهان را پیدا کنیم.

فرودگاه Sheremetyevo  از سال 2015 پر رفت و آمدترین فرودگاه در مسکو به شمار میرود.

کسانی که قصد سفر به روسیه را دارند باید توجه داشته باشند در روسیه همه ی تابلوهای راهنما به زبان روسی است. به همین خاطر خریدن سیم کارت در مرحله اول و اتصال به اینترنت برای استفاده از نقشه آنلاین ضروری هست. در پست های بعدی تصاویر مربوط به نقشه آنلاین که در مسکو و سنت پترز بورگ استفاده کردیم و بسیار کاربرد داشت رو براتون به اشتراک می گذارم.

قبلا درباره استفاده از نقشه آنلاین و ضرورتش گفتم.

russia

تصویر بالا مربوط به نقشه ایستگاه مترو در مسکو هست. نکته اول اینکه خطوط اصلی مترو بصورت دایره ای هست. سرعت قطارهای درون شهری مسکو خیلی زیاد است بنابراین استفاده از مترو برای رفتن به نقاط مختلف با توجه به فرصت کمی که در سفر وجود دارد بسیار مفید است. اما همانطور که در تصویر می بینید نقشه به زبان روسی است. بنابراین مسافرینی که نمی خواهند خودشان را ملزم به گردش همراه راهنمای تور کنند و از فرصت بهترین استفاده را ببرند، توصیه می شود حتما از نقشه آنلاین استفاده کنند.

Issac cathedral

برای نمونه، نقشه گوگل برای رفتن از هتل مورد نظر شما به مکان های مختلف (مثلا کلیسای قدیس اسحاق و برگشت) خیلی مفید است. هتل ما در سنت پترزبورگ، هتل Corinthia بود.

هتل ها در روسیه ساعت 2 بعداز ظهر پذیرش دارند. برای همین هنگام ورود به مسکو و بعد سنت پترزبورگ، با توجه به اینکه خسته بودیم ولی باید به گشت شهری می رفتیم تا زمان پذیرش هتل.

راهنمای تور که ما را در سفر همراهی می کرد، اطلاعات تاریخی خوبی داشت و از ابتدا نکات اصلی ای هم که مسافرین باید رعایت کنند متذکر شد؛ خوردن و  آشامیدن در ماشین ممنوع است و جریمه دارد. اینکه مسکو شهر گرانی است و جالب اینکه لیدرها می گفتند خریدهای سالیانه خودشان را در جاهایی مثل ترکیه انجام می دهند. بنابراین پیشنهاد می شود که فقط برخی یادگاری های کوچک مثل ماگ، جاکلیدی، عروسکهای معروف را برای خودشان و اطرافیانشان بخرند.

در روسیه فارسی زبانان (تاجیک و ...) وجود دارند و مسافرین باید خیلی مراقب باشند و به دلیل همزبان بودن سریع اعتماد نکنند. همزمان با حرکت اتوبوس، لیدر توضیحات را می گفت.

russia

تصاویر در مسیر داخل اتوبوس؛ موتورهایی که در نقاط مختلف مسکو چشم آرام را خیره می کرد؛ باسرعت و صدای فوق العاده

آسمان ابری و صاف و پاک مسکو که کمتر در پایتخت ما دیده می شود

ما بعد از گشت شهری که لیدر خیلی سریع نقاط اصلی و دیدنی شهر را توضیح می داد و همچنین تورهای داخلی که می توانیم خریداری کنیم (که البته ما تمایلی به تورهای داخلی نداشتیم)، به یک رستوران رفتیم که به گفته لیدر، گوشت آنها ذبح شرعی است و همه می توانند غذا را بخورند. چون گوشت از قفقاز می آید و ما با اعتماد به گفته لیدر یک کباب بسیار خوشمزه را در اولین وعده غذایی در مسکو نوش جان کردیم.