آرام

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۰ آبان ۹۶، ۱۴:۲۹ - جنابــــــــ دچار
    عجب...
  • ۲۱ مرداد ۹۶، ۱۰:۳۴ - دُچــــ ــــار
    +

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

رب العالمین

پروردگار جهانیان و روزی گمار ایشان. یکی را پرورشِ تنْ روزی،
یکی از پرورِش دلْ روزی.
یکی تن پرور به نعمت، یکی دل پرور بر آن ولی نعمت.

نعمت حظُ کسی است که جهاد در خدمت فرونگذارد و راز ولیِ نعمت حظّ اوست کش امید به دیدار اوست.
طمع دیدار دوست، صفت مردان است. پیروزتر از آن بنده کیست که دوست او را عیان است.


منبع: ترجمه و تفسیر عرفانی قرآن کریم، ج1، ص 47


اگر مفهوم انتظار، یک مفهوم همیشگی بوده و خواهد بود، و تنها به غیبت و ظهور اتکا ندارد، پس در زمان خود امام زمان (عج) هم چنین انتظاری همچنان وجود خواهد داشت. وقتی در قرآن کریم، کلمة منتظر در کنار مفهوم شهادت به کار برده می شود، شاید اشاره ای به همین معنا باشد.

منتظر یعنی کسی که لیاقت شهادت و اشتیاق آن را دارد و در انتظار آن است، معلوم می شود انتظار شهادت و ملاقات خدا، یک اوج عرفانی است که در جان تمام رجال ایمانی جریان دارد: 

"در میان مؤمنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند، وفا کردند. 
پس برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی منتظرند". [احزاب؛ 23]

لذا منتظر اگر پس از استقرار حکومت امام زمان (عج) هم به حضور حضرت برسد، باز منتظر بازگشت است و از ایشان تمنای دعا برای شهادت، که زیباترین نوع بازگشت است، خواهد داشت. 
این یکی از نتایج نگاه عارفانه به هستی و انتظار است که تکلیف انسان را با شهادت طلبی مشخص می کند. 

بشنو از نی چون شکایت می کند
از جدایی ها شکایت می کند

کز نیستان تا مرا بُبریده اند
از نفیرم مرد و زن نالیده اند


منبع: انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه، علیرضا پناهیان، بیان معنوی، صص 308-310

سفر به روسیه در دو مرحله خلاصه شد: 3 شب در مسکو و 4 شب در سنت پترزبورگ (شهر عشاق)

پرواز ما به مسکو ساعت 2 نیمه شب 16 شهریور 1396 (7سپتامبر 2017) بود. در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در حالی که در صف طولانی برای ورود به گیت بودیم، با خانم و آقای افغانی آشنا شدیم. خانمی بسیار خوش صحبت و خوش برخورد. 20 سالی می شد که در آلمان اقامت داشتند و برای زیارت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) به ایران آمده بودند. زوجی که به دل می نشستند. با آنها گفتیم از سفر توریستی 7 روزه مان به روسیه

یکی از دغدغه های ما نماز صبح بود که به دلیل تأخیر پرواز توانستیم قبل از پرواز نماز صبح را بخوانیم. 
ساعت 10 صبح به وقت ایران و 9 صبح به وقت مسکو به فرودگاه شرمیتوو Sheremetyevo International Airport رسیدیم. 

هواپیمای رفت و برگشت تابان بود که به دلیل فضای کوچک زمان سفر را بر ما کمی دشوار کرد.

پس از پیاده شدن از فرودگاه جزو اولین نفری بودیم که بعد از چک پاسپورت وارد سالن شدیم. به محض ورود به سالن سازه ای نظرم را جلب کرد؛ حاوی کتابچه هایی درباره مسکو به زبان های روسی، انگلیسی، چینی و ... که دو کتابچه انگلیسی برداشتم؛ یکی برای استفاده در سفر و دیگری برای ایران. 

Moscow in your pocket


فرودگاه شرمیتوو فرودگاهی بسیار ساده بود و تنها موارد ضروری مثل خریدن سیم کارت، کتابچه راهنما و رستوران در آن دیده می شد. به دلیل تأخیر در رسیدن مسافران و ساک هایشان یک ساعت در فرودگاه مسکو منتظر ماندیم که البته باعث شد همسفران خوبی از شهر اصفهان را پیدا کنیم.

فرودگاه Sheremetyevo  از سال 2015 پر رفت و آمدترین فرودگاه در مسکو به شمار میرود.

کسانی که قصد سفر به روسیه را دارند باید توجه داشته باشند در روسیه همه ی تابلوهای راهنما به زبان روسی است. به همین خاطر خریدن سیم کارت در مرحله اول و اتصال به اینترنت برای استفاده از نقشه آنلاین ضروری هست. در پست های بعدی تصاویر مربوط به نقشه آنلاین که در مسکو و سنت پترز بورگ استفاده کردیم و بسیار کاربرد داشت رو براتون به اشتراک می گذارم.


ادامه دارد...


خشت دوم 3. ضرورت ایجاد تشکیلات در درون حکومت

 "هیچ فرقه و ملتی را نمی یابیم که پایدار مانده و زندگی کرده باشند، مگر با داشتن فرمانروایی قوام بخش و [این از آن روست که] مردم ناچارند برای امر دین و دنیای خود حاکمی داشته باشند تا آن ها را سرپرستی کند و زندگی مردم بدون آن حاکم، قوام و سامان نمی یابد": امام رضا علیه السلام

  

بایدها و نبایدهای یک تشکیلات موفق انقلابی

 «مسئولان دائماً خود را رصد کنند: احتمال خطا و آسیب پذیری در همه جا وجود دارد. یک وظیفهء عمدهء همهء مسئولان سازمان در بخش های مختلف این است که دائماً خود را رصد کنند؛ خطاهای خودشان را شناسایی و اصلاح کنند و از خطاهای گذشته عبرت بگیرند. ما همه موظف به این کار هستیم». (بیانات در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، 31/06/1383)

  

تشکل ها در جامعه ی اسلامی می توانند در تحکیم ارتباط بین امام و امت و تسهیل پیاده سازی اهداف نظام در سطح جامعه و ارتقاء سطح ولایت پذیری آحد امت نقش آفرین باشند و به عبارتی می توان گفت در جامعه ی اسلامی، تشکیلات، استحکام بخش نظام اسلامی است.

  

اگر اسلام در صدد ایجاد حکومت عدل الهی می باشد و در این راه به ناچار باید با حکام طاغوت و ظلم و جور بجنگد، این کار با پراکندگی و کارهای انفرادی امکان پذیر نیست و نخواهد بود. و مبارزه در راه حاکمیت جهانی اسلام و از بین بردن سلطه ی کفر و الحاد و شرک و نفاق، و ظلم و جور استکبار، نیاز به تشکیلات و سازماندهی و ارتباطات مخفی و علنی، و برنامه ریزی برای این مبارزه، و تجهیز قوا و وسایل مبارزه دارد، و همچنین باید برای رهبری جامعه و مدیریت به تربیت افراد پرداخت که این کار نیز به بهترین وجه در تشکیلات میسر خواهد بود.

  

در خشت سوم، چند نکته قابل توجه است:

1- تشکل ها به مثابه پل ارتباطی امام و امت هستند

2- تشکل ها تسهیل کننده  محقق شدن اهداف نظام در جامعه هستند

3- تشکل ها بهترین پایگاه برای برنامه ریزی های نظام و تجهیز شدن دربرابر استکبار دارد.

با توجه به نکات فوق باید اندیشید در حوزه فرهنگی برای نمونه، نظام به اهداف فوق دست نیافته است. چرا؟! آیا تشکیلاتی عمل نکردن مسئولان این عرصه یکی از علتهای اصلی نیست! آیا پراکنده کاری و حتی عدم تحمل خودی ها علت نابسامانی حوزه فرهنگی کشور به شمار نمی رود!

و مهم تر از همه آنکه مسئولان پیش از رصد فضای بیرون به رصد درون بپردازند و خطاهای خود را اصلاح کنند.